Sjednocení SSID v OK

Diskuse směřující k zabránění chaosu a vytvoření pravidel pro úspěšný a bezkolizní rozvoj APRS v OK.
Post Reply
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

Pánové,
Koukal jsem, že máme v naší kotlině docela bordel v používání SSID (sám k tomu přispívám). Myslím, že by bylo užitečné abychom se shodli na nějakém doporučení, které bychom pak navenek prezentovali. Mimo jiné kvůli tomu, že díky dostupnosti internetu bude přibývat I-GATE, kde je celkem velký problém účinně fitrovat traffic z INET to RF. Samozřejmě se to bude hodit i pro RF digipitovaní, dokážu si představit, že nějaká "FILL-IN" digi bude mít pro určité SSID funkci WIDE ( např.. jestliže dojde k tomu, že APRS bude užíváno jako nouzová síť pro IZS v případě živelných pohrom, např. SSID-12 bude jako WILDCARD, kdo bud moci (i Fill-IN), ten to zopakuje i když by to pro jiné SSID nedělal....) . Použít jako filtr SSID se mi zdá velmi účinné, protože nám to dělí uživatele na pěkné logické celky.

Je mi celkem jedno, které SSID bude znamenat co, ale myslím že by se mělo vyjít z následujících premis.

1. jako výchozí bychom asi měli použít nějaké doporučení z Evropy, kam spadáme. Budeme tím minimalizovat možné nekompatibility s okolními státy.

2. Pakliže se na tom dohodneme, měli bychom se tím řídit a striktně to dodržovat, jakýkoli krok stranou bude znamenat, že nově příchozí to bude brát jako "přátelskou radu" nikoli jako obecnou zvyklost a nepsané jasně dané pravidlo. Dávám ke zvážení zda bychom nedopřesnili neurčená SSID a jakoby "ještě více zpřesnili" níže uvedenou tabulku.


SSID -0 (no SSID) should be used for all fixed stations (home-qth)
SSID -1 should be used for all sorts of gateways (IGATE, Sat-Gate, HF-Gate and so on)
SSID -2 should be used for APRS-WIDE-Digipeater (which are digipeaters with aliases of (WIDEn-n)
SSID -3 should be used for APRS-FILL-IN-digipeaters (aliases of WIDE1-1 only)
SSID -4 2nd fixed stations (2nd Home-qth)
SSID -5 should be used for WX stations
SSID -6 unassigned
SSID -7 should be used for special mobile stations (truck, bicycle, motorbike, Jeep, bus, RCV ect., NOT for normal cars)
SSID -8 should be used for fixed, portable stations
SSID -9 should be used for normal cars
SSID -10 should be used for Sat-stations (using APRS via satellite)
SSID -11 should be used for TCPIP stations
SSID -12 unassigned
SSID -13 unassigned
SSID -14 truck 18 Wheels
SSID -15 SW

(jelikož ne všichni ovládají angličtinu, počeštil jsem to, originál je ve výše uvedeném odkaze)

SSID -0 (bez SSID) pevné stanice (domácí-qth)
SSID -1 všechny druhy GateWay (IGATE, Sat-Gate, HF-Gate a.t.d)
SSID -2 Digipeatery
SSID -3 digipeatery Fill-IN (dokrývací)
SSID -4 Pevné stanice, druhé QTH
SSID -5 WX stanice
SSID -6 nepřiřazeno
SSID -7 Speciální mobilní stanice (náklďáky, kola, motorky, offroad, autobusy, a.t.d. vše mimo běžných vozidel)
SSID -8 Pevné nebo portable stanice
SSID -9 Mobilní stanice (vyjma těch vyjmenovaných v SSID-7)
SSID -10 Satelitní-stanice (provoz pře APRS setelity)
SSID -11 Satnice pracující pouze přes TCP/IP (internet)
SSID -12 nepřiřazeno
SSID -13 nepřiřazeno
SSID -14 Kamiony 18 kolové
SSID -15 SW (tohle nevím, co tím mají na mysli)

Myslím, že o těch které jsem označil tučně není třeba diskutovat (ale ani tomu se nebráním)

k dalšímu upřesnění jak jsem výše psal dávám ke zvážení

- další SSID pro meteostnici (někdo může provozovat pod jednou značkou dvě
- je nutné aby FILL-IN digi mělo vlastní SSID, je to tak nutné že tím vyplýtváme jedno SSID?
- vybrat jedno nebo dvě SSID, která necháme TABU pro EMERGENCY účely (12, 13?)
- (toto je krok stranou od doporučení, ale stejně to napíšu) Jedno SSID pro stanice, které aktuálně umožňují obousměrnou komunikaci a je tam "živý" člověk. (jedu v autě s TM-D710 a můžu přijímat či vysílat MSG, sedím u PC a mám puštěné UI-WIEV, mám v kapse TH-D7 na procházce.... ) Prostě aby bylo na první pohled vidět, že má smysl se pokoušet poslat MSG a čekat intrakci od protistanice.

Co si o tom myslíte?
Last edited by ok1mx on Mon 30. Mar 2009 22:52:45, edited 1 time in total.
ok2ila
Posts: 218
Joined: Tue 17. Mar 2009 14:28:02
Location: JN89WW
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok2ila »

Myslím, že to je dobré téma. Většina aktivních stanic používá hromadu SSID, tak by se hodilo to sjednotit.
Pro druhou WX stanici bych použil neobsazenou -6, otázka je, co s třetí (můj případ). Mohlo by se použít -8 - koneckonců jde o pevnou stanici. Nebo to zakázat?
EMERGENCY bych neřešil. Stejně nic oficiálně nefunguje a když bude potřeba, najde se cesta jak využít stávající systém. A když už, stačí 1 SSID. Jedno SSID bych nechal na druhý digi...
Toť můj názor. Je otázka, jak to funguje i jinde v zahraničí.
OK1COM
Posts: 306
Joined: Sun 08. Mar 2009 3:06:31
Location: Praha-Strašnice
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by OK1COM »

- Co kdyz nektera stanice plni vic funkci? home+fillin, digi+gateway...
- Jako ssid u ktere sedi clovek bych doporucil SSID-0 (bez ssid). A to jak doma tak mobilni.
ok2ila
Posts: 218
Joined: Tue 17. Mar 2009 14:28:02
Location: JN89WW
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok2ila »

Mně se celkem líbí, jak to je na OK0BBF-2, kde je v jedné lokalitě pod jednou SSID WX i Digi. Na mapě se pak jen střídají ikony a nepatlají se přes sebe. Ale je fakt, že to může spoustu věcí i komplikvat (např. chaos v raw datech)...
Ale jako návrh by to mohlo být - jedno SSID pro jedno celé zařízení (resp. lokalitu) s určenou prioritou. Např. Igate, Digi, WX. Domácí by pak mohl být vždy -0 - aby bylo jasné, že je tam ten "živý" člověk.
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

ad: 2ila
No, to mne nenapadlo, že bude někdo používat tři WX na jednu značku... ;) Nicméně jsou v podstatě dvě řešení, buď použít jine nepoužité SSID (5, 6, 12, případně 14, 15 ... co je SW netuším a 18 kolovejch kamionu rozhodně nebude tolik aby si zasloužily jedno SSID) a opravdu čímž bude možné pro filtraci WX stanic SSID používat na 100%, nebo klidně 4,5,6, nebo 5,6,8... tam ale hrozí, že Igate by -4 a -8 do rádia nepropustily... otázka je, jestli je to tak zásadní problém.

Co se týče toho EMERGENCY, oficiálně nic nefunguje, to je pravda, ale jak to tak chodí, když nedejbože k něčemu dojde, nebude čas jezdit na kopce překonfigurovávat DIGI a online vymýšlet něco, co můžeme mít už v šupliku... Ale asi máš pravdu, že by pro tyto účely stačilo vyhradit jedno SSID.... přimlouvám se za 13... nešťastné číslo... dopředu předurčené pro katastrofy a problémy, bude se to lépe pamatovat.

ad: 1COM
No, nevím jestli to umí všechna zařízení, ale třeba v APRS4R je možné nastavit aby to vysílalo více majáků, tak že jeden pošle s -2 a ikonou DIGI, druhý -1 s ikonou G. U ostatních které to neumožňují tak bych asi zvolil ikonu toho "nejsofistikovanější" funkce, tu sekundární funkci s druhým SSID pak posílat třeba jako objekt.

to SSID-0 pro "živé" stanice se mi zdá jako dobrý nápad...
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

No nevím jak to napsat, abyste mne nezabili . První příspěvek který jsem napsal má jeden závažný nedostatek. Tabulka ze které jsem vycházel pochází z Dánského WEBu a asi díky tomu že se mi tak líbila (jedna z mála, kde jsem našel alespoň náznak logiky) tak jsem ji převzal, trochu poupravil a přeložil. Bohužel, s doporučením CAVTATu to nemá mnoho společného. Píše se tam pouze:
( http://f5vag.nerim.net/docs/CT08_C5_33% ... 20APRS.pdf)

SSID Function
-6 Satellite or special applications
-7 TH-D7 or other handheld applications
-8 Boats (Maritime Mobile)
-9 Stations primarily mobile
-10 Internet only applications
-11 Balloons
-14 Large multi-wheel trucks
Remarks:
- SSID -1 to -4 are normally used when having more ports/frequencies on the same Digipeater or home callsign.

což si přiznejme je téměř na ho... Proč? Jak jsem psal, z důvodu toho, aby se dala SSID použít na JENOZNAČNÉ oddělení spolu nesouvisejících oblastí je škoda SSID vyplýtvat na hoadiny, jako například: -8 Kolik bude u nás jezdit lodí? -14 Kolik bude u nás bude APRS používat velké multinápravové kamiony? Kolik bude u nás multiporotových DIGI? (proč nepoužít na 2m i na 70 cm -2?) Proč takto plýtvat s SSID? Tak že teď opravdu nevím jak z toho ven.

1. Budeme se striktně držet doporučení CAVTATu?
2. Zmodifikujeme si ho a uděláme si jeho Českou mutaci? (jestli ano, s čím můžeme hnout a co bychom měli striktně dodržet?)
3. Dlabeme na CAVTAT a uděláme si to podle sebe?

Jak jsem se díval po okolních zemích, tak je v tom takovej bordel, že se nelze ani připojit k nějaké "evropské většině" protože žádná taková v podstatě neexistuje. Osobně si ale myslím, ať zvolíme jakoukoli variantu, tak by měla být jednotná, aby vůbec SSID byla k něčemu dobrá a mohli bychom ji efektivně využívat.

Ať bude konkrétní výsledné doporučení, které pak vypublikujeme jakékoli myslím že bychom do něj měli zapracovat miniálně následující body, které vyplynuly z předcházející diskuse.

1. bez SSID - živý člověk - t.j. má smysl posílat MSG, protože je šance, že přijde odpověď a jak správně připomněl Borek, bez SSID je i nejkratší, tak že budeme-li na klávesnici rádia psát značku, bude to nejkratší. (UI-Wiev s obsluhou, D7, D700, D710, VX-8) a to nezávisle na tom, sda je to doma, na kole, v lodi nebo v autě.
2. Určit SSID pro WX stanice a pokud možno připravit dvě záložní pro tento účel.
3. Vyhradit jedno SSID pro "nouzové situace" (do budoucna se pro něj budou jak přes rádio nebo přes inet dělat výjimky... vis přechozí diskuse)
OK1COM
Posts: 306
Joined: Sun 08. Mar 2009 3:06:31
Location: Praha-Strašnice
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by OK1COM »

Podle ruznych doporuceni je to ruzne. Asi by bylo dobre dat dohromady ruzne doporuceni a podivat se co se u nas pouziva a podle toho vytvorit tabulku.
Celkem jasne je:

-0 home/zivy op.
-2 node/digi
-5 WX (prvni)
-9 mobile

na dalsi SSID nemam uplne jasny nazor.
Pokud uz neco menit, tak bych uvolnil -7 od WX stanic pro specialni mobilni pouziti (pesi, kolo, motorka, offroad, letadlo, balon), to vsak bude asi tezke. Ne zazdemu se bude chtit preprogramovavat WX stanici nekde na kopci/chate.
Pro druhou a dalsi WX bych navrhoval -6, -4, -11, -12
(I)gate bych sjednotil na -1.

Na Emergency bych asi striktne nevyrazoval nejake SSID, na to je preci v mic-E moznost nastavit Emergency.

Trochu statistiky. Jen tak co mi prijde nejcastejsi pro dane ssid.
http://aprs.fi/info/?call=*-1 az -15
-1 celkem mix, ale objevuje se zde dost gejtu
-2 tohle nema cenu resit, u nas jasne vede digi/node
-3 dost silna prevaha digi/node
-4 mix, nedokazu urcit
-5 u nas asi WX, taky jich tam dost je
-6 mix, nedokazu urcit
-7 specialni mobilni
-8 tady je taky spoustu auticek a jinych mobilnich prostredku
-9 celkem jasne mobilni
-10 prevazne digi, gejty
-11 digi/home/ballon
-12 zelena auticka (/j - Jeep)
-13 tmave modra auticka (/R - Recreational Vehicle)
-14 kamiony a cervena auticka (/u - Truck 18-wheeler, -k - Truck)
-15 svetle modra auticka (/v - Van)
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

Pěkná analýza... v podstatě k tomu není co dodat, jedině to Emergency... Já myslím, že si asi nerozumíme ve smysli použití, možná jsem dostatečně nevysvětlil účel pro který to zamýšlím, možná jsem měl použít spíš "SSID pro mimořádné události". Emergency ve smyslu MIC-E je určeno spíš pro signalizaci nouze daného jednoho subjektu... jakmile to s tím pošleš, ostatní stanice začnou pípat, blikat.... a je to proto, aby všichni věděli, že mají jít na pomoc. To SSID o kterým mluvím já by mělo jiný účel. Jestli opravdu ARES vznikne a bude mít nějaký účel, pak APRS bude zcela jistě jedním jeho nosným pilířem (jestli v ČRK někdy vůbec zjistí že APRS existuje... :lol: ) Buďme optimisté věřme že ano a první otázkou bude, jak můžou radioamatéři v případě krize pomoci. No, zřejmě tím, co jednotky IZS nemají. (předesílám, že radiové spojení mají terciálně jištné, mužik s WXV 020 za pasem, který jim bude zajišťovat spojení je už neosloví....) A nemají právě telemetrii, informace o pohybu vozidel (Matra to sice umí ale je to tak pekelně drahý že nemají na to, aby to koupili) a další funkce, které APRS poskytuje. Každá mimořádná událost se řeší z KOPISu (Krajské operacní středisko) tam bychom dodali NTB buď s připojenim k internetu, nebo lépe s TNC, dá se předpokládat že při mimořádných událostech (u nás zejména vichřice a povodně) internet kvůli výpadkům nebude funkční. Na největší kopec (pakliže nebude vykryto) dojede auto a bude dělat okresní DIGI, Není problém v místech kde to budou velitelé potřebovat rozmístit mobilní anemometry, WX stanice, měřiče koncetrace škodlivin.. udělat ultramobilní detektor výšky vodní hladiny (3 metrová tyč nahoře 0,3W TX ant., unitrack) není velký problém. Není taky problém když bude mít ve sběrném místě velitel WX-8 a ve status textu bude průběžně nastavovat počet volných míst pro umístění dalších postižených (na KOPIs jen na něj klikne a bez ptaní ví a má přehled.) a takových příkladů lze vymyslet mrtě... Ale teď se zase vracím k tomu SSID. Aby bylo možné oddělit tento krizový provoz od běžného a každý na první pohled věděl jasně že to -13 je součástí krizového řízení... Nezávisle na tom můžou být nastaveny výjimky v routování např. IGATE, které jsou jen RF0-IS0 pro SSID-13 budou fungovat i obráceně.

Jestli máte pocit, že jsem se zbláznil nejste sami, ale podle mne, když se podaří nabídnout kvalitní pomoc a součást IZS na solidní úrovni a slušné akceschopnosti, může to vést k přílivu peněz z se státních a krajských dotací, v neposlední řadě nám to může otevřít dveře na zajímavé lokality, kam by třeba amatérský převaděč nikdy nepustili, případně pustili ale za dlouhý peníze. Takhle tam nebudeme montovat amatérský převaděč či DIGI, ale "IZS technologii pro mimořádné události" No a že budeme granti... dodáme jí tam zadarmo a za údržbu budeme požadovat je symbolické poplatky.. ;) Jestli nechceme aby APRS dopadlo stejně jako PR, je potřeba mít pořád alespoň nějakou představu kam by mělo směřovat s výhledem tak na 5-10 let.

Zatím je to jen teorie, ale myslím, že je to povinnost zkusit.... nebo alespoň tímto směrem v rámci možností směřovat a to SSDI -13 je takový první krůček.
ok2ila
Posts: 218
Joined: Tue 17. Mar 2009 14:28:02
Location: JN89WW
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok2ila »

Pekne! :-) To bysme ale museli vybudovat opravdu takovou infrastrukturu, aby to bylo pro slozky IZS zajimave. Kdyz prijde vichrice nebo povodne, asi tezko bude cas objednavat a bastlit APRS zarizeni, ktera by vykryla dane potreby. Navic si nejsem jisty, ze kdyz kalamita bude dostatecna nato, aby zrusila profi sluzby, ze nezrusi i APRS (treba destrukce stozaru, kde je GSM i APRS digi apod.). Ale nechci Te chytat za slovicka - jen jsem v tomhle skeptik.
Ale k veci. Ta analyza OK1COm je dobra a pokud je teda v Evrope takovy binec, jak pisete, tak bych se ji chytil a zkousim teda podat navrh:
-0 stanice s "zivou" obsluhou
-1 Igate
-2 digi
-3 digi/node (co treba kombinace digi/igate v jednom zarizeni?)
-4 sekundarni WX
-5 primarni WX,
-6 tercialni WX
-7 TH-D7 or other handheld applications
-8 sekundarni mobilni (kolo, pesak, truck...)
-9 primarni mobilni - Podle me nema cenu to delit na van,jeep apod. Vzdyt to jsou taky jen auta :-)
-10 sekundarni digi
-11
-12
-13 Emergency
-14
-15

A zbyvaji 4 volne SSID. Opravdu bych kaslal na lode, balony a podobne ptakoviny.
Jinak verim tomu, ze postupne by nebyl problem vsechny stavajici zarizeni prejmenovat - zas tolik nas neni.
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

No, dovolím si s Tebou trochu nesouhlasit. Ta infrastruktura, aby to bylo pro IZS zajímavé se může skládat z TM-D700, která udělá DIGI na kopci, kam to vyveze auto vojenské OTéčko či vrtulník a samozřejmě ty telemetrické sondy, mobilní WX stanice a jiné pro IZS potřebné elementy by byly vyrobeny předem, detašovány u SYSOPů nebo hamů do této akce zapojených. Ruku na srdce, měřič výšky vodní hladiny je tyč, trubička tlakové čidlo, převodník tracker, který umí přenášet telemetrii a jakékoli třeba PROFI vyřazené rádio (když nebudeme chtít kupovat hotový RF modul). Cena takovéto věci nebude větší než 4000Kč. Předpokládám, že jestli ČRK bude chtít ARES znovuoživit bude muset pustit chlup, časem, jakmile IZS přijde na to, že je to užitečné dají pak použít peníze z dotací a průběžně to dovybavovat. Je mi jasné, že aby se podařilo něco takového udělat znamená hodně úsilí ale přijde mi rozumné ten potenciál, který v APRS je zkusit využít i pro bohulibé účely, ne jen na hraní. Já jsem sice taky skeptik, ale myslím, že je povinnost to zkusit... Ale zatím se v tomto "projektu" bavíme o bodě "mínus 4" t.j. vyhradit jedno SSID, nic víc nic míň.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest