Sjednocení SSID v OK

Diskuse směřující k zabránění chaosu a vytvoření pravidel pro úspěšný a bezkolizní rozvoj APRS v OK.
OK1COM
Posts: 306
Joined: Sun 08. Mar 2009 3:06:31
Location: Praha-Strašnice
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by OK1COM »

Ja mam podobny nazor jako Libor. Pouzivani znacky bez ssid jako mobilni mi proste nejako nejde k sobe. Myslim ze SSID by melo vyjadrovat typ stanice a ne, zda je pritomen operator. Stanice bez SSID mam zazitou jako stanici na domacim QTH uzivatele (tam kde nepouziva /P /M /AM /MM). Protoze jsme se nejako dohodli, tak to dodrzuji, ale jinak bych i na 710 pouzival -9, pokud je namotovana v aute. Pokud tedy zrovna nestojim v kolone, tak stejne nebudu na prichozi zpravu odepisovat at jsem -9 nebo -0. Je to horsi nez psat za jizdy SMS. A to zda jsem zivy operator se pozna lepe podle Voice Alertu (dale VA) a lepe se domluvime fone nez textove. Co kdyz necham auto stat na parkovisti a jdu na jidlo nebo na nakup (kdyz nechci stanici vypinat)? Staci vypnout VA, ale preci nebudu menit SSID! Pokud jsem schopny a chci komunikovat, tak zapnu VA a dam to vsem jasne vedet.
Dam priklad: Pojedu nekam na vylet autem 710/700, zaparkuji na miste ke je slabsi APRS pokryti a protoze jdu dale pesky s VX8/D7 necham zapnuty v aute fillin. A jak ted nastavit ssid? Kdyz jedu v aute mel bych mit -0 protoze jsem zivy. Kdyz zaparkuji zmenim auto na -9 a na rucce si nastavim -0? Nebo jak? Nebylo by lepsi mit v aute stale -9, at tam jsem nebo ne a na rucce pouzivat -7? To zda je operator schopny komunikovat se da lehce poznat ze situace nebo pripadne ze status textu.
Me prijde z hlediska mezinarodniho vyuziti a historickych duvodu nesrozumitelnejsi to to:
-0 domaci stanice na domacim QTH (tam kde nedavam /P ...)
-7 primarne: rucky - tedy lehka mobilni stanice nebo taky pomalu pohybujici se (pesky, kolo, padak, lyzar nebo i clovek v MHD s ruckou v kapse)
-8 primarne: preferovane lode (tim myslim, kdyz mam prvni lod dam -8), sekundarne: druha mobilni (auto)
-9 primarne: prvni mobilni resp. "tezka" spojena s dopravnim prostredkam nebo taky rychle se pohybujici (auto, motorka) - a to bez ohledu zda jde o tracker nebo komunikujici stanici
Ostatni bez zmeny.
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

Rozhodně to špatně neberu, naopak je dobře, že se vede diskuse. Já osobně budu vždy preferovat praktickou stránku věci, když mám na nějakou věc názor, podpořím ho věcnými argumenty a praktickým dopadem. Argumenty typu.... "protože to takdle dělají všichni" (aniž by ze prozkoumalo PROČ to tak dělají) , "protože je to to hezčí" (byť to znamená že to bude mít díky tomu značná negativa) .... neuznávám. (samozřejmě budu-li přehlasován, tak se podřídím) Bohužel, APRS je díky své otevřenosti a v našich končinách i díky ranému stádiu vývoje zatím hodně náchylné na "nedomyšlenosti" např. Voice Alert. bum prásk.... a napsalo se do bible 100Hz. Holt někdo nepřemýšlel... že zbytek světa má 50Hz síť. Bum prásk... SSID -15 18wheel trailer... že nám jich ale po Evorpě (Česku) jezdí... a každej druhej má APRS... :lol: a tak bych mohl pokračovat... Celá konference CAVTAT, když se podíváte na její závěry byl podle mého názoru jeden velký omyl. (nebo spíš placený výlet "činovníků" národních organizací) Místo toho, aby se pro APRS nalezla řešení která by respektovala podmínky regionu I, tupě převzali americký model (ani těch 100Hz si nevšimi :evil: ) Proto jsem jsem proti bezhlavému přejímání čehokoli co nestojí na racionálním základě a jediné opodstatnění je, že ONI to tam takdle dělají... Myslím, že nejsme tupé stádo, které je schopné jen opisovat. Pakliže cokoli domyslíme, aplikujeme, zpropagujeme a bude-li to fungovat, budou ONI opisovat od nás.

jo zkuste se tedy zamyslet (a podpořit argumenty :lol: ) jak tedy s -7. resp. obráceně, vidím potřebu rozlišit:
- SSID pro pokusy (nabízí se něco z -15, -11, -14, -12)
- SSID pro echt internetové (fuj fuj fuj) připojení (PDA přes GPRS, mobily) (a 3x fuj) tady bych viděl -10 (-10 should be used for operations via internet only)
- A tu SSID-7 že by tedy ty henheldy ve speciálním použití? (-7 sould be used by Kenwood D7 ( bicyle, motorbike, jogger, etc))
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

OK1COM wrote:Ja mam podobny nazor jako Libor. Pouzivani znacky bez ssid jako mobilni mi proste nejako nejde k sobe. Myslim ze SSID by melo vyjadrovat typ stanice a ne, zda je pritomen operator. Stanice bez SSID mam zazitou jako stanici na domacim QTH uzivatele (tam kde nepouziva /P /M /AM /MM). Protoze jsme se nejako dohodli, tak to dodrzuji, ale jinak bych i na 710 pouzival -9, pokud je namotovana v aute. Pokud tedy zrovna nestojim v kolone, tak stejne nebudu na prichozi zpravu odepisovat at jsem -9 nebo -0. Je to horsi nez psat za jizdy SMS. A to zda jsem zivy operator se pozna lepe podle Voice Alertu (dale VA) a lepe se domluvime fone nez textove. Co kdyz necham auto stat na parkovisti a jdu na jidlo nebo na nakup (kdyz nechci stanici vypinat)? Staci vypnout VA, ale preci nebudu menit SSID! Pokud jsem schopny a chci komunikovat, tak zapnu VA a dam to vsem jasne vedet.
Dam priklad: Pojedu nekam na vylet autem 710/700, zaparkuji na miste ke je slabsi APRS pokryti a protoze jdu dale pesky s VX8/D7 necham zapnuty v aute fillin. A jak ted nastavit ssid? Kdyz jedu v aute mel bych mit -0 protoze jsem zivy. Kdyz zaparkuji zmenim auto na -9 a na rucce si nastavim -0? Nebo jak? Nebylo by lepsi mit v aute stale -9, at tam jsem nebo ne a na rucce pouzivat -7? To zda je operator schopny komunikovat se da lehce poznat ze situace nebo pripadne ze status textu.
Me prijde z hlediska mezinarodniho vyuziti a historickych duvodu nesrozumitelnejsi to to:
-0 domaci stanice na domacim QTH (tam kde nedavam /P ...)
-7 primarne: rucky - tedy lehka mobilni stanice nebo taky pomalu pohybujici se (pesky, kolo, padak, lyzar nebo i clovek v MHD s ruckou v kapse)
-8 primarne: preferovane lode (tim myslim, kdyz mam prvni lod dam -8), sekundarne: druha mobilni (auto)
-9 primarne: prvni mobilni resp. "tezka" spojena s dopravnim prostredkam nebo taky rychle se pohybujici (auto, motorka) - a to bez ohledu zda jde o tracker nebo komunikujici stanici
Ostatni bez zmeny.
trochu budu oponovat:
- Když vystoupíš z auta, není nic snadnějšího než stisknout PM memory, kde budeš mít prednastavenu SSID-3 a klidně ikonu DIGI. (operace na 5 sekund)
- VA pro indikaci obsluhy je sice príma, ale končíš jakmile přestaneš protistanici slyšet napřímo. Jakmile vidím maják OK1ALX, podívám se kde se tak asi nachází, a pošlu mu MSG, QSY na OK0C. (ta mu začne blikat na displeji, nemusí nic mačkat) Pakliže nebudu vědět, že má 710 (a všichni budou mít -9) tak jak trubka budu posílat na OK1ALX-9 do jeho trackeru MSG a čekat jestli se náhodou nepřeladí. Dopadne to tak, že MSG se přestanou úplně používat, protože z 10 pokusů o odeslání přijde ACK jen na jeden... (to odpoví ta stanice, která náhodou nemá tracker a náhodou je u rádia)

psal jsi: Pouzivani znacky bez ssid jako mobilni mi proste nejako nejde k sobe. Myslim ze SSID by melo vyjadrovat typ stanice a ne, zda je pritomen operator. Stanice bez SSID mam zazitou......

ALE PROČ??? Jasně máme nějaká paradigmata, "- něco" nám asociuje /M /MM /AM /J .... ale jaký praktický přínos to bude mít, přece mi nechcete říct, že jediný důvod jsou pocity, že je to zažité a že na APRS.FI dělají dobře statistiky... A nebo jo?
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

Nicméně, nerad bych, aby to vypadalo, že na něčem lpím že změna jen přes moji mrtvolu... Jestli opravdu shledáváte užitečnější mít auta -9 a nerozlišovat "živé a mrtvé" stanice můžeme o tom dát hlasovat, svět se nezboří, ať to bude tak nebo onak.

jen poslední doplněk k tomuto tématu, raději jsem to nakreslil, protože mám pořád dojem, ze se mi nedaří textem popsat co mám ze systémového hlediska na mysli.

Na první pohled máme dva dostupné identifikátory, které nám můžou cosi o objektu na první pohled napovědět. Pakliže tedy řekneme, že auto bude mít vždy
-9, přestáváme automaticky jeden z nich používat, protože oba říkají stejnou věc. V opačném případě můžeme na první pohled usoudit.

symbol auto - bez SSID - hele, někdo kdo má D710 a můžu mu poslat MSG
symbol auto - SSID-9 - má tracker, ani nemá smysl mu psát... či ho volat
symbol auto - SSID -2 (-3) Hele, o někde parkuje a má tam puštěnou DIGI
symbol auto - SSID -13 hele, jede autem a je zapojen do IZS (to je zatím hudba budoucnosti... ale)

A takto analogicky lze postupovat i v jiných případech
Attachments
ssid.jpg
ok1hra
Posts: 72
Joined: Mon 27. Apr 2009 21:03:28
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1hra »

OK1MX wrote:Nicméně, nerad bych, aby to vypadalo, že na něčem lpím že změna jen přes moji mrtvolu... Jestli opravdu shledáváte užitečnější mít auta -9 a nerozlišovat "živé a mrtvé" stanice můžeme o tom dát hlasovat, svět se nezboří, ať to bude tak nebo onak.

jen poslední doplněk k tomuto tématu, raději jsem to nakreslil, protože mám pořád dojem, ze se mi nedaří textem popsat co mám ze systémového hlediska na mysli.

Na první pohled máme dva dostupné identifikátory, které nám můžou cosi o objektu na první pohled napovědět. Pakliže tedy řekneme, že auto bude mít vždy
-9, přestáváme automaticky jeden z nich používat, protože oba říkají stejnou věc. V opačném případě můžeme na první pohled usoudit.

symbol auto - bez SSID - hele, někdo kdo má D710 a můžu mu poslat MSG
symbol auto - SSID-9 - má tracker, ani nemá smysl mu psát... či ho volat
symbol auto - SSID -2 (-3) Hele, o někde parkuje a má tam puštěnou DIGI
symbol auto - SSID -13 hele, jede autem a je zapojen do IZS (to je zatím hudba budoucnosti... ale)

A takto analogicky lze postupovat i v jiných případech
Tohle dava smysl, pripadne bych se primlouval aktualizovat o podobne axiomy i http://www.hamradio.cz/aprs_new/index.p ... doporuceni, neb tady brzy zapadnou mezi sedimenty.
User avatar
OK1TEB
Posts: 161
Joined: Wed 25. Mar 2009 23:01:56
Jméno: Pavel
Location: JO70MQ - Proseč p/J
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by OK1TEB »

Ještě bych chtěl upozornit na použití třetího identifikátoru a to overlays. Hned je tu nabídka několika desítek dalších rozdělení.

Příklad využití ze aprs.org:
Speciální vozidla: symbol k
/k = truck
\k = SUV
4k = 4x4
Ak = ATV (všechna terénní vozidla)
nebo
Náklaďák: symbol u
/u = Truck - náklaďák (18 kolový)
Gu = Gas - plyn
Tu = Tanker - cisterna
Cu = Chlorine Tanker - cisterna s chlorem
Hu = nebezpečný

Používáme zde u nás víceméně symbol > pro auto, symbol v pro VAN, symbol j pro džípa :) .
Navrhuji:
/> = normální obecné označení auta
M> = auto řídící muž
F> = auto řídící žena
B> = dítě v autě
O> = auto s možností provozu MSG
p> = auto soukromé
w> = auto služební
7> = auto s Kenwoodem na palubě
atd. atd. atd.

Jsou to hlouposti narychlo vymyšlené pro příklad, snad je to ale z toho pochopitelné. :D
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
|| Pavel ||
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

Pavle máš pravdu, overalys jsou výborné, ale je v tom jeden háček. Tím je kompatibilita. Základní sada symbolů pro / a \ je celkem sjednocená, i když také ne na 100%, ostatní je ale dost chaotické. Každý SW a HW se totiž k overlays chová jinak. Aby to mělo smysl, bylo by nutné zajistit kompatibilitu alespoň většiny nejhojněji užívaných SW a HW (APRS.FI, FINDU.COM, OPENAPRS.net, UI-VIEW, AGWTRACER, XASTIR, D-700,710, VX-8...). Chtělo by to zkusit, jak se budou jednotlivé overlays na daných platformách chovat a podle toho zvážit, které jsou a které nejsou použitelné.
OK1COM
Posts: 306
Joined: Sun 08. Mar 2009 3:06:31
Location: Praha-Strašnice
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by OK1COM »

Image
Neodpoustim si sem vlozit citaci z dokumentu o APRS z roku 2003. Vsimnete si co je napsano o ssid -9. :-)
ok1mx
Posts: 1077
Joined: Fri 06. Mar 2009 10:24:01
Jméno: Milan
Location: JN79TX
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mx »

Rok 2003 bych sem moc netahal (nebo se vrátíme k realy a trace?) Vývoj jde nějakým směrem a zrovna v APRS za těch 6 let nezůstal kámen na kameni. V té době, jestli si vzpomínáš, tady bylo tak 5ks D7, 1ks D700 (z toho v autě v celé OK jezdil 1ks D700 Borek) a náhodně tak 1-2 lidi 1x za měsíc s D7. Zbytek mobilních uživatelů APRS (tak celkem 5 lidí po celé OK) vozil unitrack či TT. APRS.FI neexistovalo, možnost připojení přes internet také ne... jakmile někdo viděl jet někoho v autě, byl to svátek. Situace, že by si dvě mobilní stanice poslali MSG byla asi tak pravděpodobná, jako výhra v loterii. Proto v té době nikoho ani nenapadlo řešit takovéto problémy. Jak jsem psal už mnohokrát, APRS je otevřený systém a díky tomu se bude pořád vyvíjet a s tím souvisí to, že co se dnes jeví jako optimální, za rok může být jinak. Ten dokument s obecnými pravidly není "bible", jde o živou věc, která se bude neustále vyvíjet a upravovat podle aktuálních potřeb.

Pakliže Ti to mám trochu vrátit.. ;) a ten žlutý řádek v tabulce se Ti tak líbí, jak se to slučuje s výborným systémem TA? To to mám psát nohama? :lol: A to už vůbec nemluvím o tom, že před vstupem do "starých stránek" je upozornění že obsahují neaktuální data.... asi je smažu.... a bude pokoj. :evil:
User avatar
ok1mgj
Posts: 98
Joined: Wed 09. Sep 2009 19:31:21
Location: Jirkov, CZ, JO60RM
Contact:

Re: Sjednocení SSID v OK

Post by ok1mgj »

Dovolim se pridat.

to OK1MX: ty zluty radky v tabulce jsou zluty uz v puvodnim pdf z roku 2003(?) (jenom tukanec aby se nerozjel zbytecnej flame)

a k veci:
testovaci SSID: Rozhodne bych se primlouval pro sjednoceni jednoho SSID jako testovaciho, kazdej rad obcas s necim blbne a uz podle SSID lidi vidi, ze se neco deje, co ovsem za tyden nemusi byt pravda. Kdyz doma budu blbnout s UIDIGI, strcim mu SSID odpovidajici testum a az bude odzkouseno, prepisu epromu na spravny SSID a finalni souradnice mista, kam to odvezu. Rovnou lidi i pochopi, ze majitel testovaci stanice urcite uvita nejake info o dosahu, ucelnosti, dalsich moznostech a podobne. Zaroven pak muzou primhourit oko, pokud stavajici stav neni idealni a hned nejdou vyrabet sysopovu voodoo panenku.

inet SSID: Dale bych rozhodne byl pro sjednoceni jednoho SSID ktere je pouzity pouze pro pripojeni skrz igate (napr doma nemam sanci mit antenu na strese, ne ze by tam nesla dat, ale na upati krusnych hor a mezi plechovyma strechama maji veci pripojene k antenam umistenym nad strechou zivotnost v radu mesicu) - takze typicky treba UIView pusteny doma na pocitaci a pichnuty na igate - tyto stanice mivaji standardne problemy s posilanim zprav obema smery, drtiva vetisna veci proste nedorazi. Navic pak nehrozi, ze zapomenu vypnout UIViev a sednu do auta, kde budu mit stejny SSID (-0)

mobilni SSID:
Myslim ze -9 pro mobilni stanice je uz docela dlouho (ne ze bych se drzel nostalgie), zvlast pro tracky apod by rozhodne melo zustat - clovek se pak nesnazi zbytecne psat do zdi. Takze pokud by nekdo mel -9, je jasny, ze nema cenu mu neco psat - bud nechce byt rusen, nebo proste rusen byt nemuze. Na druhou stranu, pokud mi od nekoho z -9 prijde zprava, nic mi nebrani mu odepsat.
Pokud je nekdo ochoten za jizdy cist zpravy, v horsim pripade je psat (ano, vim, da se i zastavit), nevidim duvod, proc by nemohl jet bez SSID, to ze je v aute je videt podle (standardni) ikony.
Rozlisovat moznost obsluhy stanice v aute podle rozsirene sady ikon mi prijde dosti nespolehlive - doma na pocitacich sice ikonky vidite (a urcite ne vsichni stejne), ale na mobilnich stanicich (naprs D700) tech specialnich ikon moc neuvidite - a premejslet pak podle zdrojovejch dat, co ze to ma byt za ikonu je minimalne nenormalni.
Petr OK1MGJ, Jirkov, JO60RM

Linux is like a wigwam. No windows, no gates, Apache inside.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest