Page 8 of 8
Re: nastavenie APRS
Posted: Tue 16. Mar 2010 1:19:39
by OK1ALX
ok1nmj wrote:K tomu obrázku ze stránek DK7IN - to by měl být prográmek pro LINUX, my, co sice kritizujeme, ale přesto používáme Win musíme použít program s "jiným designem".
aha, no vidis, toho jsem si ani nevsiml, ale ten programek nevypadal o moc jinak, taky jsem to tu nekde mel a kdysi pouzival
Re: nastavenie APRS
Posted: Sun 21. Mar 2010 23:39:51
by ok1nmj
Nechci zakládat nové vlánko ve foru.
Tohle je zachycené v neděli večer cca za 1 hodinu, kdyby to nebyl jen "obrázek", ale "animace" Refresch, ještě vic by vyniklo jak to letí z části evropy, čechy alespoň něco, morava při srovnatelné vzdálenosti bída a slovensko nic.
Je to reálný stav APRS nebo je to dáno nějakou "neprůchodností" packetů...
Blížejov (hranice lokátorů JN69LM a LL), dualka vertikál, YAESU FT857, PC se zvukovkou,...
Re: nastavenie APRS
Posted: Mon 22. Mar 2010 8:28:41
by ok1mgj
Jestli tvuj dotaz smeruje k tomu, proc to chodi z jihu, trochu ze severu a ze zapadu hodne malo, tak jde o geograficke usporadani zemskeho povrchu a rozmisteni digin.
Na vsechny strany jsme za kopcema, ale na jihu jsou 2 digi hodne vysoko - DL0CH a OE3XHR, ktere to k nam tlaci plnou silou. Navic obzvlaste italove jsou <censored> a jedou pres cesty typu trace7-7 a podobne prasarny. Samozrejme jsou zde i svetle vyjimky, ktere k nam proste doleti. Navic nase republika je rozpulena kopcema, okolo jihlavy, takze pruchodnost vychod-zapad a obracene neni idealni.
ze zapadu dela tranzit v podstate jenom OK1TEC-3 a to ne moc a OK1XFJ-2, coz je fill-in, takze take hodne omezene.
Situaci ze severu (polsko) presne neznam, ale predpokladam ze to bude to same - zadna digina vysoko v kopcich hned u hranic.
Slovensko je jasne - jedna digi v bratislave, druha Trnave a tim to konci.
Nech si logovat to, co k tobe dorazi a pak se podivej do zdrojovejch packetu, odkud a hlavne jakou cestou to k nam prichazi.
Kdyz se clovek pak podiva, pres jake cesty to je, chce se mu mnohdy zvracet.
Re: nastavenie APRS
Posted: Mon 22. Mar 2010 9:41:42
by ok1mx
Souhlasím s výše uvedeným. Ten obrázek v sobě spojuje dva "BUGy", oba způsobují v APRS pouze potíže. První je chybné nastavení cest (pakliže kdokoli nastaví 4-4 až 7-7 (vyjma SSn) zasloužil by úder blesku do antény), druhý je strkání WIDE DIGI na vysoké kopce. To možná mělo smysl v době, kdy bylo těch DIGI po Evropě jen pár, ale ze setrvačnosti to přetrvává dodnes. Vzhledem k vytížení AIR TIME se používá WIDE1-1,WIDE2-2 a rozmístěním WIDE DIGI se dosáhne takto do vzdálenosti cca 200-400km. Pakliže to ale skočí na WIDE DIGI která je v 3000m můj můj celkem nevinný rámec může otravovat i 600km daleko.
Z hlediska evoluce je zřejmé že počet APRS stanic stoupá, stejně tak stoupá i počet DIGI. Cíl ve všech etapách je samozřejmě co nejvyšší pokrytí a v pokročilejších etapách pak udržení propustnosti kmitočtu. Proto je nutné neustálé optimalizovat nastavení a přizpůsobovat ho aktuální situaci jak z hlediska místního, tak z hlediska tranzitního.
Je to podobné jako třeba celulární sítě. V době vzniku NMT byly tři základnové stanice a těmi se pokryly celé Čechy. (už si to přesně nepamatuji, ale myslím, že to byl Ještěd, Mezivrata a TV Žižkov) Jenže to fungovalo pouze do doby, než si to koupilo více než 1000 lidí. Pak začal být problém s kapacitou, tak se musely začít stavět další buňky v místech s větším provozem, aby ulevili těm třem přetíženým. Pak se musel Žižkov vypnout a nahradit hromadou dalších nízko položených, na konci bylo jen v Prace přes 200 základnových stanic pro NMT. (a přitom pro stejné pokrytí by stačila jedna) V podstatě to vychází za Shannonovy rovnice, ale pro APRS by to bylo na disertační práci,
jelikož vše souvisí ze vším a je potřeba na to hledět komplexně, t.j. že pakliže se v daném místě se nastavení zdá ideální, o 100km dál způsobí značné problémy. (viz. WIDE digi na vysokém kopci)
Re: nastavenie APRS
Posted: Sun 02. Oct 2011 19:04:37
by OK1ALF
Nechci zakládat nové vlákno a myslím si, že můj dotaz patří tak nějak do tohoto.
Mám v autě jednu stanici, která má SSID -0, resp. žádné, doma mám stanici, které potřebuji dát nějaké SSID a nikde jsem nenašel jaké použít pro druhou obsluhovanou stanici... Vyzkoušel jsem na aprs.fi, že stanice bez SSID je jiná než s -0, ale bohužel SSID -0 mi nejde zadat do stanice...
Jak na to, ať v tom nedělám zmatek. Zatím jsem dočasně použil -15.
PS: vím, že je tak nějak nemožné používat stanici doma a v autě, ale bohužel jsem hlava zapomětlivá a běžně se mi stane, že někam vyjedu a stanice doma je zapnutá a v autě také - potom se hlásí stejné SSID ze dvou míst....
Díky za radu
Re: nastavenie APRS
Posted: Sun 02. Oct 2011 19:29:18
by OK1ALX
OK1ALF wrote:Nechci zakládat nové vlákno a myslím si, že můj dotaz patří tak nějak do tohoto.
Mám v autě jednu stanici, která má SSID -0, resp. žádné, doma mám stanici, které potřebuji dát nějaké SSID a nikde jsem nenašel jaké použít pro druhou obsluhovanou stanici... Vyzkoušel jsem na aprs.fi, že stanice bez SSID je jiná než s -0, ale bohužel SSID -0 mi nejde zadat do stanice...
Jak na to, ať v tom nedělám zmatek. Zatím jsem dočasně použil -15.
PS: vím, že je tak nějak nemožné používat stanici doma a v autě, ale bohužel jsem hlava zapomětlivá a běžně se mi stane, že někam vyjedu a stanice doma je zapnutá a v autě také - potom se hlásí stejné SSID ze dvou míst....
Díky za radu
Ano, mas pravdu, take myslim, ze toto je nedoresene.
Pokud chces nechat zapnutou stanici doma, tak potom nemues pouzit stejne SSID (vcetne -0) i pro auto. Na druhou stranu obe stanice v tu chvili nejsou obsluhovane, ponevadz nejsi na obou mistech najednou.
Proto by asi chtelo vymyslet nejake SSID pro "domaci" stanici, aby bylo mozne ji nechat zapnutou i kdyz jedes mimo.
Dalsim resenim by bylo pro auto pouzit -9 a doma to nechat bez SSID, ale to uz zase neodpovida myslence - obsluhovana stanice = bez SSID.
I to ze by jsi menil SSID na -0 (bez SSID) podle toho kde jsi zrovna pritomen se mi take nezda idealni.
Je to trochu dilema, take bych casto uzil SSID pro domaci stanici v pripade, ze to doma chci nechat zapnute.
Osobne bych se radsi priklanel k navraceni se k SSID -9 pro vsechny mobilni stanice a SSID-0 (bez SSID) pro domaci stanici, ovsem zminene pravidlo obsluhovana stanice = bez SSID take neni uplne spatne.
Jeste me napadla jedna vec, pokud pouzivas doma stanici, ktera umi digipeatovat (TM-D710 nebo TM-D700), pak bych nastavil domaci stanici SSID-2 a zapnul bych na ni fill-in digi, symbol bych pak nechal klidne na domecek a napsal prislusne info do commentu. Ale take mi to nerijde uplne idealni ...
Ted babo rad
Re: nastavenie APRS
Posted: Sun 02. Oct 2011 19:49:15
by OK1ALF
Do budoucna to bude bez problému (resp. mírně matoucí
), protože to bude tak, jak píšeš v závěru - doma bude TM-D710 a bude mít SSID -2. Digipeater se symbolem domeček.
Jenže 710 je nyní v autě a čekám až dorazí další dodávka stanic, kde by měla být FMT-350, která půjde do auta. Doma je nyní TH-D72, pro kterou hledám SSID
, a ta potom bude mít SSID -7, ale to teď zase nechci použít, když je to doma = nepohybující se.
Re: nastavenie APRS
Posted: Sun 02. Oct 2011 20:10:06
by OK1ALX
Tak to tak udelej hned, TH-D72 take umi digipeatovat. Dej tam domecek, SSID-2 nastav UIDIGI na WIDE1-1 a je to
Re: nastavenie APRS
Posted: Sun 02. Oct 2011 20:31:49
by OK1ALF
Hotovo, nastaveno
, snad nezpůsobím kolaps systému
Díky!!!