Forum

Sjednocení SSID v O...
 
Oznámení
Smazat vše

Sjednocení SSID v OK

63 Příspěvky
14 Uživatelé
0 Reactions
126.7 K Zobrazeno
Příspěvky: 945
 mx
Admin Registered
Úvodní téma
(@ok1mx)
Člen
Přidal se: před 9 roky

No nevím jak to napsat, abyste mne nezabili . První příspěvek který jsem napsal má jeden závažný nedostatek. Tabulka ze které jsem vycházel pochází z Dánského WEBu a asi díky tomu že se mi tak líbila (jedna z mála, kde jsem našel alespoň náznak logiky) tak jsem ji převzal, trochu poupravil a přeložil. Bohužel, s doporučením CAVTATu to nemá mnoho společného. Píše se tam pouze:
( http://f5vag.nerim.net/docs/CT08_C5_33%20NRRL%20Common%20standards%20for%20APRS.pdf )

SSID Function
-6 Satellite or special applications
-7 TH-D7 or other handheld applications
-8 Boats (Maritime Mobile)
-9 Stations primarily mobile
-10 Internet only applications
-11 Balloons
-14 Large multi-wheel trucks
Remarks:
- SSID -1 to -4 are normally used when having more ports/frequencies on the same Digipeater or home callsign.

což si přiznejme je téměř na ho... Proč? Jak jsem psal, z důvodu toho, aby se dala SSID použít na JENOZNAČNÉ oddělení spolu nesouvisejících oblastí je škoda SSID vyplýtvat na hoadiny, jako například: -8 Kolik bude u nás jezdit lodí? -14 Kolik bude u nás bude APRS používat velké multinápravové kamiony? Kolik bude u nás multiporotových DIGI? (proč nepoužít na 2m i na 70 cm -2?) Proč takto plýtvat s SSID? Tak že teď opravdu nevím jak z toho ven.

1. Budeme se striktně držet doporučení CAVTATu?
2. Zmodifikujeme si ho a uděláme si jeho Českou mutaci? (jestli ano, s čím můžeme hnout a co bychom měli striktně dodržet?)
3. Dlabeme na CAVTAT a uděláme si to podle sebe?

Jak jsem se díval po okolních zemích, tak je v tom takovej bordel, že se nelze ani připojit k nějaké "evropské většině" protože žádná taková v podstatě neexistuje. Osobně si ale myslím, ať zvolíme jakoukoli variantu, tak by měla být jednotná, aby vůbec SSID byla k něčemu dobrá a mohli bychom ji efektivně využívat.

Ať bude konkrétní výsledné doporučení, které pak vypublikujeme jakékoli myslím že bychom do něj měli zapracovat miniálně následující body, které vyplynuly z předcházející diskuse.

1. bez SSID - živý člověk - t.j. má smysl posílat MSG, protože je šance, že přijde odpověď a jak správně připomněl Borek, bez SSID je i nejkratší, tak že budeme-li na klávesnici rádia psát značku, bude to nejkratší. (UI-Wiev s obsluhou, D7, D700, D710, VX-8) a to nezávisle na tom, sda je to doma, na kole, v lodi nebo v autě.
2. Určit SSID pro WX stanice a pokud možno připravit dvě záložní pro tento účel.
3. Vyhradit jedno SSID pro "nouzové situace" (do budoucna se pro něj budou jak přes rádio nebo přes inet dělat výjimky... vis přechozí diskuse)

Odpověď
Příspěvky: 282
(@ok1com)
Reputable Member
Přidal se: před 16 roky

Podle ruznych doporuceni je to ruzne. Asi by bylo dobre dat dohromady ruzne doporuceni a podivat se co se u nas pouziva a podle toho vytvorit tabulku.
Celkem jasne je:

-0 home/zivy op.
-2 node/digi
-5 WX (prvni)
-9 mobile

na dalsi SSID nemam uplne jasny nazor.
Pokud uz neco menit, tak bych uvolnil -7 od WX stanic pro specialni mobilni pouziti (pesi, kolo, motorka, offroad, letadlo, balon), to vsak bude asi tezke. Ne zazdemu se bude chtit preprogramovavat WX stanici nekde na kopci/chate.
Pro druhou a dalsi WX bych navrhoval -6, -4, -11, -12
(I)gate bych sjednotil na -1.

Na Emergency bych asi striktne nevyrazoval nejake SSID, na to je preci v mic-E moznost nastavit Emergency.

Trochu statistiky. Jen tak co mi prijde nejcastejsi pro dane ssid.
http://aprs.fi/info/?call=*-1 az -15
-1 celkem mix, ale objevuje se zde dost gejtu
-2 tohle nema cenu resit, u nas jasne vede digi/node
-3 dost silna prevaha digi/node
-4 mix, nedokazu urcit
-5 u nas asi WX, taky jich tam dost je
-6 mix, nedokazu urcit
-7 specialni mobilni
-8 tady je taky spoustu auticek a jinych mobilnich prostredku
-9 celkem jasne mobilni
-10 prevazne digi, gejty
-11 digi/home/ballon
-12 zelena auticka (/j - Jeep)
-13 tmave modra auticka (/R - Recreational Vehicle)
-14 kamiony a cervena auticka (/u - Truck 18-wheeler, -k - Truck)
-15 svetle modra auticka (/v - Van)

Odpověď
Příspěvky: 945
 mx
Admin Registered
Úvodní téma
(@ok1mx)
Člen
Přidal se: před 9 roky

Pěkná analýza... v podstatě k tomu není co dodat, jedině to Emergency... Já myslím, že si asi nerozumíme ve smysli použití, možná jsem dostatečně nevysvětlil účel pro který to zamýšlím, možná jsem měl použít spíš "SSID pro mimořádné události". Emergency ve smyslu MIC-E je určeno spíš pro signalizaci nouze daného jednoho subjektu... jakmile to s tím pošleš, ostatní stanice začnou pípat, blikat.... a je to proto, aby všichni věděli, že mají jít na pomoc. To SSID o kterým mluvím já by mělo jiný účel. Jestli opravdu ARES vznikne a bude mít nějaký účel, pak APRS bude zcela jistě jedním jeho nosným pilířem (jestli v ČRK někdy vůbec zjistí že APRS existuje... 😆 ) Buďme optimisté věřme že ano a první otázkou bude, jak můžou radioamatéři v případě krize pomoci. No, zřejmě tím, co jednotky IZS nemají. (předesílám, že radiové spojení mají terciálně jištné, mužik s WXV 020 za pasem, který jim bude zajišťovat spojení je už neosloví....) A nemají právě telemetrii, informace o pohybu vozidel (Matra to sice umí ale je to tak pekelně drahý že nemají na to, aby to koupili) a další funkce, které APRS poskytuje. Každá mimořádná událost se řeší z KOPISu (Krajské operacní středisko) tam bychom dodali NTB buď s připojenim k internetu, nebo lépe s TNC, dá se předpokládat že při mimořádných událostech (u nás zejména vichřice a povodně) internet kvůli výpadkům nebude funkční. Na největší kopec (pakliže nebude vykryto) dojede auto a bude dělat okresní DIGI, Není problém v místech kde to budou velitelé potřebovat rozmístit mobilní anemometry, WX stanice, měřiče koncetrace škodlivin.. udělat ultramobilní detektor výšky vodní hladiny (3 metrová tyč nahoře 0,3W TX ant., unitrack) není velký problém. Není taky problém když bude mít ve sběrném místě velitel WX-8 a ve status textu bude průběžně nastavovat počet volných míst pro umístění dalších postižených (na KOPIs jen na něj klikne a bez ptaní ví a má přehled.) a takových příkladů lze vymyslet mrtě... Ale teď se zase vracím k tomu SSID. Aby bylo možné oddělit tento krizový provoz od běžného a každý na první pohled věděl jasně že to -13 je součástí krizového řízení... Nezávisle na tom můžou být nastaveny výjimky v routování např. IGATE, které jsou jen RF0-IS0 pro SSID-13 budou fungovat i obráceně.

Jestli máte pocit, že jsem se zbláznil nejste sami, ale podle mne, když se podaří nabídnout kvalitní pomoc a součást IZS na solidní úrovni a slušné akceschopnosti, může to vést k přílivu peněz z se státních a krajských dotací, v neposlední řadě nám to může otevřít dveře na zajímavé lokality, kam by třeba amatérský převaděč nikdy nepustili, případně pustili ale za dlouhý peníze. Takhle tam nebudeme montovat amatérský převaděč či DIGI, ale "IZS technologii pro mimořádné události" No a že budeme granti... dodáme jí tam zadarmo a za údržbu budeme požadovat je symbolické poplatky.. 😉 Jestli nechceme aby APRS dopadlo stejně jako PR, je potřeba mít pořád alespoň nějakou představu kam by mělo směřovat s výhledem tak na 5-10 let.

Zatím je to jen teorie, ale myslím, že je to povinnost zkusit.... nebo alespoň tímto směrem v rámci možností směřovat a to SSDI -13 je takový první krůček.

Odpověď
Příspěvky: 212
(@ok2ila)
Estimable Member
Přidal se: před 16 roky

Pekne! 🙂 To bysme ale museli vybudovat opravdu takovou infrastrukturu, aby to bylo pro slozky IZS zajimave. Kdyz prijde vichrice nebo povodne, asi tezko bude cas objednavat a bastlit APRS zarizeni, ktera by vykryla dane potreby. Navic si nejsem jisty, ze kdyz kalamita bude dostatecna nato, aby zrusila profi sluzby, ze nezrusi i APRS (treba destrukce stozaru, kde je GSM i APRS digi apod.). Ale nechci Te chytat za slovicka - jen jsem v tomhle skeptik.
Ale k veci. Ta analyza OK1COm je dobra a pokud je teda v Evrope takovy binec, jak pisete, tak bych se ji chytil a zkousim teda podat navrh:
-0 stanice s "zivou" obsluhou
-1 Igate
-2 digi
-3 digi/node (co treba kombinace digi/igate v jednom zarizeni?)
-4 sekundarni WX
-5 primarni WX,
-6 tercialni WX
-7 TH-D7 or other handheld applications
-8 sekundarni mobilni (kolo, pesak, truck...)
-9 primarni mobilni - Podle me nema cenu to delit na van,jeep apod. Vzdyt to jsou taky jen auta 🙂
-10 sekundarni digi
-11
-12
-13 Emergency
-14
-15

A zbyvaji 4 volne SSID. Opravdu bych kaslal na lode, balony a podobne ptakoviny.
Jinak verim tomu, ze postupne by nebyl problem vsechny stavajici zarizeni prejmenovat - zas tolik nas neni.

Odpověď
Příspěvky: 945
 mx
Admin Registered
Úvodní téma
(@ok1mx)
Člen
Přidal se: před 9 roky

No, dovolím si s Tebou trochu nesouhlasit. Ta infrastruktura, aby to bylo pro IZS zajímavé se může skládat z TM-D700, která udělá DIGI na kopci, kam to vyveze auto vojenské OTéčko či vrtulník a samozřejmě ty telemetrické sondy, mobilní WX stanice a jiné pro IZS potřebné elementy by byly vyrobeny předem, detašovány u SYSOPů nebo hamů do této akce zapojených. Ruku na srdce, měřič výšky vodní hladiny je tyč, trubička tlakové čidlo, převodník tracker, který umí přenášet telemetrii a jakékoli třeba PROFI vyřazené rádio (když nebudeme chtít kupovat hotový RF modul). Cena takovéto věci nebude větší než 4000Kč. Předpokládám, že jestli ČRK bude chtít ARES znovuoživit bude muset pustit chlup, časem, jakmile IZS přijde na to, že je to užitečné dají pak použít peníze z dotací a průběžně to dovybavovat. Je mi jasné, že aby se podařilo něco takového udělat znamená hodně úsilí ale přijde mi rozumné ten potenciál, který v APRS je zkusit využít i pro bohulibé účely, ne jen na hraní. Já jsem sice taky skeptik, ale myslím, že je povinnost to zkusit... Ale zatím se v tomto "projektu" bavíme o bodě "mínus 4" t.j. vyhradit jedno SSID, nic víc nic míň.

Odpověď
Stránka 2 / 13
Sdílet: