aha, no vidis, toho jsem si ani nevsiml, ale ten programek nevypadal o moc jinak, taky jsem to tu nekde mel a kdysi pouzivalok1nmj wrote:K tomu obrázku ze stránek DK7IN - to by měl být prográmek pro LINUX, my, co sice kritizujeme, ale přesto používáme Win musíme použít program s "jiným designem".
nastavenie APRS
- OK1ALX
- Posts: 558
- Joined: Mon 09. Mar 2009 15:50:19
- Jméno: Libor
- Location: Hostovlice, JN79RU
- Contact:
Re: nastavenie APRS
Libor, OK1ALX
Re: nastavenie APRS
Nechci zakládat nové vlánko ve foru.
Tohle je zachycené v neděli večer cca za 1 hodinu, kdyby to nebyl jen "obrázek", ale "animace" Refresch, ještě vic by vyniklo jak to letí z části evropy, čechy alespoň něco, morava při srovnatelné vzdálenosti bída a slovensko nic.
Je to reálný stav APRS nebo je to dáno nějakou "neprůchodností" packetů...
Blížejov (hranice lokátorů JN69LM a LL), dualka vertikál, YAESU FT857, PC se zvukovkou,...
Tohle je zachycené v neděli večer cca za 1 hodinu, kdyby to nebyl jen "obrázek", ale "animace" Refresch, ještě vic by vyniklo jak to letí z části evropy, čechy alespoň něco, morava při srovnatelné vzdálenosti bída a slovensko nic.
Je to reálný stav APRS nebo je to dáno nějakou "neprůchodností" packetů...
Blížejov (hranice lokátorů JN69LM a LL), dualka vertikál, YAESU FT857, PC se zvukovkou,...
Re: nastavenie APRS
Jestli tvuj dotaz smeruje k tomu, proc to chodi z jihu, trochu ze severu a ze zapadu hodne malo, tak jde o geograficke usporadani zemskeho povrchu a rozmisteni digin.
Na vsechny strany jsme za kopcema, ale na jihu jsou 2 digi hodne vysoko - DL0CH a OE3XHR, ktere to k nam tlaci plnou silou. Navic obzvlaste italove jsou <censored> a jedou pres cesty typu trace7-7 a podobne prasarny. Samozrejme jsou zde i svetle vyjimky, ktere k nam proste doleti. Navic nase republika je rozpulena kopcema, okolo jihlavy, takze pruchodnost vychod-zapad a obracene neni idealni.
ze zapadu dela tranzit v podstate jenom OK1TEC-3 a to ne moc a OK1XFJ-2, coz je fill-in, takze take hodne omezene.
Situaci ze severu (polsko) presne neznam, ale predpokladam ze to bude to same - zadna digina vysoko v kopcich hned u hranic.
Slovensko je jasne - jedna digi v bratislave, druha Trnave a tim to konci.
Nech si logovat to, co k tobe dorazi a pak se podivej do zdrojovejch packetu, odkud a hlavne jakou cestou to k nam prichazi.
Kdyz se clovek pak podiva, pres jake cesty to je, chce se mu mnohdy zvracet.
Na vsechny strany jsme za kopcema, ale na jihu jsou 2 digi hodne vysoko - DL0CH a OE3XHR, ktere to k nam tlaci plnou silou. Navic obzvlaste italove jsou <censored> a jedou pres cesty typu trace7-7 a podobne prasarny. Samozrejme jsou zde i svetle vyjimky, ktere k nam proste doleti. Navic nase republika je rozpulena kopcema, okolo jihlavy, takze pruchodnost vychod-zapad a obracene neni idealni.
ze zapadu dela tranzit v podstate jenom OK1TEC-3 a to ne moc a OK1XFJ-2, coz je fill-in, takze take hodne omezene.
Situaci ze severu (polsko) presne neznam, ale predpokladam ze to bude to same - zadna digina vysoko v kopcich hned u hranic.
Slovensko je jasne - jedna digi v bratislave, druha Trnave a tim to konci.
Nech si logovat to, co k tobe dorazi a pak se podivej do zdrojovejch packetu, odkud a hlavne jakou cestou to k nam prichazi.
Kdyz se clovek pak podiva, pres jake cesty to je, chce se mu mnohdy zvracet.
Petr OK1MGJ, Jirkov, JO60RM
Linux is like a wigwam. No windows, no gates, Apache inside.
Linux is like a wigwam. No windows, no gates, Apache inside.
Re: nastavenie APRS
Souhlasím s výše uvedeným. Ten obrázek v sobě spojuje dva "BUGy", oba způsobují v APRS pouze potíže. První je chybné nastavení cest (pakliže kdokoli nastaví 4-4 až 7-7 (vyjma SSn) zasloužil by úder blesku do antény), druhý je strkání WIDE DIGI na vysoké kopce. To možná mělo smysl v době, kdy bylo těch DIGI po Evropě jen pár, ale ze setrvačnosti to přetrvává dodnes. Vzhledem k vytížení AIR TIME se používá WIDE1-1,WIDE2-2 a rozmístěním WIDE DIGI se dosáhne takto do vzdálenosti cca 200-400km. Pakliže to ale skočí na WIDE DIGI která je v 3000m můj můj celkem nevinný rámec může otravovat i 600km daleko.
Z hlediska evoluce je zřejmé že počet APRS stanic stoupá, stejně tak stoupá i počet DIGI. Cíl ve všech etapách je samozřejmě co nejvyšší pokrytí a v pokročilejších etapách pak udržení propustnosti kmitočtu. Proto je nutné neustálé optimalizovat nastavení a přizpůsobovat ho aktuální situaci jak z hlediska místního, tak z hlediska tranzitního.
Je to podobné jako třeba celulární sítě. V době vzniku NMT byly tři základnové stanice a těmi se pokryly celé Čechy. (už si to přesně nepamatuji, ale myslím, že to byl Ještěd, Mezivrata a TV Žižkov) Jenže to fungovalo pouze do doby, než si to koupilo více než 1000 lidí. Pak začal být problém s kapacitou, tak se musely začít stavět další buňky v místech s větším provozem, aby ulevili těm třem přetíženým. Pak se musel Žižkov vypnout a nahradit hromadou dalších nízko položených, na konci bylo jen v Prace přes 200 základnových stanic pro NMT. (a přitom pro stejné pokrytí by stačila jedna) V podstatě to vychází za Shannonovy rovnice, ale pro APRS by to bylo na disertační práci, jelikož vše souvisí ze vším a je potřeba na to hledět komplexně, t.j. že pakliže se v daném místě se nastavení zdá ideální, o 100km dál způsobí značné problémy. (viz. WIDE digi na vysokém kopci)
Z hlediska evoluce je zřejmé že počet APRS stanic stoupá, stejně tak stoupá i počet DIGI. Cíl ve všech etapách je samozřejmě co nejvyšší pokrytí a v pokročilejších etapách pak udržení propustnosti kmitočtu. Proto je nutné neustálé optimalizovat nastavení a přizpůsobovat ho aktuální situaci jak z hlediska místního, tak z hlediska tranzitního.
Je to podobné jako třeba celulární sítě. V době vzniku NMT byly tři základnové stanice a těmi se pokryly celé Čechy. (už si to přesně nepamatuji, ale myslím, že to byl Ještěd, Mezivrata a TV Žižkov) Jenže to fungovalo pouze do doby, než si to koupilo více než 1000 lidí. Pak začal být problém s kapacitou, tak se musely začít stavět další buňky v místech s větším provozem, aby ulevili těm třem přetíženým. Pak se musel Žižkov vypnout a nahradit hromadou dalších nízko položených, na konci bylo jen v Prace přes 200 základnových stanic pro NMT. (a přitom pro stejné pokrytí by stačila jedna) V podstatě to vychází za Shannonovy rovnice, ale pro APRS by to bylo na disertační práci, jelikož vše souvisí ze vším a je potřeba na to hledět komplexně, t.j. že pakliže se v daném místě se nastavení zdá ideální, o 100km dál způsobí značné problémy. (viz. WIDE digi na vysokém kopci)
Re: nastavenie APRS
Nechci zakládat nové vlákno a myslím si, že můj dotaz patří tak nějak do tohoto.
Mám v autě jednu stanici, která má SSID -0, resp. žádné, doma mám stanici, které potřebuji dát nějaké SSID a nikde jsem nenašel jaké použít pro druhou obsluhovanou stanici... Vyzkoušel jsem na aprs.fi, že stanice bez SSID je jiná než s -0, ale bohužel SSID -0 mi nejde zadat do stanice...
Jak na to, ať v tom nedělám zmatek. Zatím jsem dočasně použil -15.
PS: vím, že je tak nějak nemožné používat stanici doma a v autě, ale bohužel jsem hlava zapomětlivá a běžně se mi stane, že někam vyjedu a stanice doma je zapnutá a v autě také - potom se hlásí stejné SSID ze dvou míst....
Díky za radu
Mám v autě jednu stanici, která má SSID -0, resp. žádné, doma mám stanici, které potřebuji dát nějaké SSID a nikde jsem nenašel jaké použít pro druhou obsluhovanou stanici... Vyzkoušel jsem na aprs.fi, že stanice bez SSID je jiná než s -0, ale bohužel SSID -0 mi nejde zadat do stanice...
Jak na to, ať v tom nedělám zmatek. Zatím jsem dočasně použil -15.
PS: vím, že je tak nějak nemožné používat stanici doma a v autě, ale bohužel jsem hlava zapomětlivá a běžně se mi stane, že někam vyjedu a stanice doma je zapnutá a v autě také - potom se hlásí stejné SSID ze dvou míst....
Díky za radu
Jirka, OK1ALF
- OK1ALX
- Posts: 558
- Joined: Mon 09. Mar 2009 15:50:19
- Jméno: Libor
- Location: Hostovlice, JN79RU
- Contact:
Re: nastavenie APRS
Ano, mas pravdu, take myslim, ze toto je nedoresene.OK1ALF wrote:Nechci zakládat nové vlákno a myslím si, že můj dotaz patří tak nějak do tohoto.
Mám v autě jednu stanici, která má SSID -0, resp. žádné, doma mám stanici, které potřebuji dát nějaké SSID a nikde jsem nenašel jaké použít pro druhou obsluhovanou stanici... Vyzkoušel jsem na aprs.fi, že stanice bez SSID je jiná než s -0, ale bohužel SSID -0 mi nejde zadat do stanice...
Jak na to, ať v tom nedělám zmatek. Zatím jsem dočasně použil -15.
PS: vím, že je tak nějak nemožné používat stanici doma a v autě, ale bohužel jsem hlava zapomětlivá a běžně se mi stane, že někam vyjedu a stanice doma je zapnutá a v autě také - potom se hlásí stejné SSID ze dvou míst....
Díky za radu
Pokud chces nechat zapnutou stanici doma, tak potom nemues pouzit stejne SSID (vcetne -0) i pro auto. Na druhou stranu obe stanice v tu chvili nejsou obsluhovane, ponevadz nejsi na obou mistech najednou.
Proto by asi chtelo vymyslet nejake SSID pro "domaci" stanici, aby bylo mozne ji nechat zapnutou i kdyz jedes mimo.
Dalsim resenim by bylo pro auto pouzit -9 a doma to nechat bez SSID, ale to uz zase neodpovida myslence - obsluhovana stanice = bez SSID.
I to ze by jsi menil SSID na -0 (bez SSID) podle toho kde jsi zrovna pritomen se mi take nezda idealni.
Je to trochu dilema, take bych casto uzil SSID pro domaci stanici v pripade, ze to doma chci nechat zapnute.
Osobne bych se radsi priklanel k navraceni se k SSID -9 pro vsechny mobilni stanice a SSID-0 (bez SSID) pro domaci stanici, ovsem zminene pravidlo obsluhovana stanice = bez SSID take neni uplne spatne.
Jeste me napadla jedna vec, pokud pouzivas doma stanici, ktera umi digipeatovat (TM-D710 nebo TM-D700), pak bych nastavil domaci stanici SSID-2 a zapnul bych na ni fill-in digi, symbol bych pak nechal klidne na domecek a napsal prislusne info do commentu. Ale take mi to nerijde uplne idealni ...
Ted babo rad
Libor, OK1ALX
Re: nastavenie APRS
Do budoucna to bude bez problému (resp. mírně matoucí ), protože to bude tak, jak píšeš v závěru - doma bude TM-D710 a bude mít SSID -2. Digipeater se symbolem domeček.
Jenže 710 je nyní v autě a čekám až dorazí další dodávka stanic, kde by měla být FMT-350, která půjde do auta. Doma je nyní TH-D72, pro kterou hledám SSID , a ta potom bude mít SSID -7, ale to teď zase nechci použít, když je to doma = nepohybující se.
Jenže 710 je nyní v autě a čekám až dorazí další dodávka stanic, kde by měla být FMT-350, která půjde do auta. Doma je nyní TH-D72, pro kterou hledám SSID , a ta potom bude mít SSID -7, ale to teď zase nechci použít, když je to doma = nepohybující se.
Jirka, OK1ALF
- OK1ALX
- Posts: 558
- Joined: Mon 09. Mar 2009 15:50:19
- Jméno: Libor
- Location: Hostovlice, JN79RU
- Contact:
Re: nastavenie APRS
Tak to tak udelej hned, TH-D72 take umi digipeatovat. Dej tam domecek, SSID-2 nastav UIDIGI na WIDE1-1 a je to
Libor, OK1ALX
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests